Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żabowie

Rola i zadania pedagoga szkolnego

ROLA I ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

 Na czym polega praca pedagoga szkolnego ?

Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zadania pedagoga szkolnego:

Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.

  • · Określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
  • · Organizowanie i udzielanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  • · Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
  • · Wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
  • · Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli.
  • · Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:

  • · Diagnozowaniu środowiska ucznia.
  • · Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia.

 · Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych.

  • · Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami.
  • · Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • · Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie.
  • · Prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.
  • · Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia.
  • · Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  • · Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  • · Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
  • · Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:

 · gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,

  • · gdy ktoś naruszy ich prawa;
  • · gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
  • · gdy potrzebują pomocy i rady;
  • · gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;

Rodzice uczniów mogą oczekiwać:

  • · pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
  • · trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
  • · problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami); Nauczyciele mogą oczekiwać:
  • · pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów; · analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • · współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
  • · wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego; · wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, nieprzystosowaniem społecznym);
  • · wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.

Pedagog szkolny Wioletta Janiak